banner646

banner974

banner814

banner1013

29.08.2011, 20:35

Rupert Murdoch'un küçük yemi

 En son söylenecek olanı baştan söyleyeyim.  Boyutları Birleşik Krallık ötesine taşan şu “telekulak” skandalı yüzünden  News of the World gazetesinin yayın hayatına son vermesi bir “temiz medya” girişimi değil.

Koalisyon hükümetini ve doğrudan Başbakan David Cameron’u da vuran skandal nedeniyle News of the World'un kapanması Rupert Murdoch imparatorluğunun büyük balık yakalamak için attığı küçük bir yem aslında.

Ama 168 yıllık bir gazetenin feda edilmesi üzerinde konuşmaya değer bir önem taşıyor. 

Çünkü Murdoch’un, şirketi News Corporation’u Britanya’nın medya tekeline dönüştürmesine yol açacak olan BskyB’ye sahip olması sözkonusu.

Skandalın bugünlerde alevlenmesinin nedeni de, koalisyon hükümetinin küçük ortağı Liberal Demokratlar’a rağmen bunun gerçekleşme ihtimali.

BskyB hisselerinin Murdoch’a ait News Corpğratin'a satılmasına bizzat Başbakan David Cameron’un sıcak bakması, skandalın alevlenmesinin belki de asıl nedeni.

Konuya sadece medya etiği açısından bakanların hafızalarını yoklamayı da hükümetle, daha doğrusu Muhafazakar Parti ile bu konu arasında bağ kurmakta zorlanmaları doğal.

The Sun gibi ülkenin en çok satan tabloid gazetesi ve birçok medya kuruluşu Rupert Murdoch’un sahibi olduğu News International’a ait.

BskyB sayesinde  dijital medyayı da bünyesine dahil etmesi, News Corporation’u Britanya'da siyasetten ekonomiye kadar hemen her alanda haksız bir rekabetin tarafı haline getirecek.

Dünyanın birçok ülkesinde 180’e yakın gazete ve 80’e yakın televizyon kanalının sahibi olan bir medya devinin Britanya’da da çok etkili olması hükümetin desteği olmadan mümkün olamaz pek.

Belki de bu yüzden Murdoch, saf değiştirerek 2009 yılının Eylül ayında muhalefette olanMuhafazakar Parti’ye desteğini ilan etti.

Yani BskyB’nin temeli 30 Eylül tarihli The Sun gazetesinin “İşçi Partisi Kaybetti” manşeti ile atıldı denebilir.

O güne kadar İşçi Partisi’ni destekleyen Rupert Murdoch’un The Sun gazetesi, okurlarına Muhafazakar Parti’yi işaret ederek İşçi Partisi’nin yeni lideri Gordon Brown’a sırtını, Muhafazakarların lideri David Cameron’a ise yüzünü döndü.

2010 Mayıs ayında yapılan seçimlerden birinci parti olarak çıkan Muhafazakarlar, Liberal Demokrat Parti ile koalisyon kurdu.

Bendeniz bu konuyu 13 Kasım 2009 günü “Medya Kimin Medyası” başlığı ile ele almış, 

“ ‘İşçi Partisi Kaybetti’ manşetinin arka planında asıl verilmek istenen ‘Murdoch imparatorluğu artık Muhafazakar Parti’yi destekliyor’ mesajını değerlendiriyordu.

Kamuoyu yoklamalarında puanları yüksek görünen ana muhalefetteki Muhafazakar Parti ileMurdoch grubu arasındaki yakınlaşma, Sun gazetesinin sözkonusu o başlığı ile ilan edilmiş oldu aslında.

O günlerde Murdoch grubunda artan iktidar karşıtı haber ve yorumlar, ‘medya-siyaset ilişkisi’konulu bir tartışmayı da başlattı.

Özellikle Sun’ın, İşçi Partisi hükümetinin Afganistan politikasına yönelik  ‘saldırgan’ üsluplu bir  kampanyaya dönüşen yayınları, Başbakan Gordon Brown’un, Rupert Murdoch ile yeniden temas kurduğu haberlerine de yol açtı.

‘Medya- siyaset ilişkisi’ tartışması, ülkenin seçim dönemine girmesi nedeniyle bütün medyayı içine alacak bir tartışmaya dönüşeceğe benziyor” diye irdelemiştim sözkonusu yazımda.

İşte bugünün sıcak gündemini oluşturan “telekulak” skandalına ve News of the World gazetesinin kapanmasına bakarken geçmişte başlayan gelişmeler bugün gelinen nokta ile ilişkilendirilmezse ciddi bir eksiklik çıkar ortaya.

Dolayısıyla konu da  tam olarak anlaşılamaz.

Başbakan David Cameron’u da dolaylı olarak vuran telekulak skandalınınnın nedenlerini sorgularken, Ocak ayında istifa etmek zorunda kalan Andy Coulson’u neden daha sonra iletişim danışmanı yaptığını da beraber düşünmek gerekiyor başbakanın.

Kuvvetler ayrılığı kategorlendirmesinde dördüncü sırayı  işgal eden medyanın yerini de sorgulamak, artık kaçınılmaz bir durum.

Medya ile iktidarın, iktidar ile sermayenin bu kadar içli dışlı olduğu günümüzde atılan kimi adımların“temiz medya” paketine sarıldığını hatırlayarak, David Cameron’un neden telekulak skandalının merkezinde bulunduğunu  ve Rupert Murdoch’un, News of the World’u neden sözümona feda ettiğini daha sağlıklı analiz edebiliriz.

Bir düşünün bakalım.

Yorumlar (0)
banner647
banner872
banner1022
15
parçalı bulutlu
banner1026
banner673
banner1015
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 10 24
2. Hatayspor 10 20
3. Beşiktaş 10 20
4. Alanyaspor 10 20
5. Fenerbahçe 10 19
6. Karagümrük 10 18
7. Konyaspor 10 17
8. Galatasaray 10 17
9. Altay 10 15
10. Adana Demirspor 10 13
11. Başakşehir 10 12
12. Gaziantep FK 10 12
13. Öznur Kablo Yeni Malatya 10 12
14. Sivasspor 10 11
15. Kayserispor 10 11
16. Giresunspor 10 9
17. Antalyaspor 10 9
18. Göztepe 10 8
19. Kasımpaşa 10 6
20. Rizespor 10 4
Takımlar O P
1. Ümraniye 10 24
2. Ankaragücü 10 24
3. Eyüpspor 10 20
4. Erzurumspor 10 19
5. Bandırmaspor 10 18
6. Kocaelispor 9 16
7. Tuzlaspor 9 14
8. Gençlerbirliği 9 14
9. Samsunspor 9 12
10. Boluspor 9 11
11. Bursaspor 9 11
12. Menemenspor 10 11
13. İstanbulspor 9 10
14. Denizlispor 9 10
15. Altınordu 10 10
16. Adanaspor 10 9
17. Manisa FK 10 9
18. Ankara Keçiörengücü 9 7
19. Balıkesirspor 9 6
Takımlar O P
1. Chelsea 9 22
2. Liverpool 9 21
3. Man City 9 20
4. West Ham 9 17
5. Brighton 9 15
6. Tottenham 9 15
7. M. United 9 14
8. Everton 9 14
9. Leicester City 9 14
10. Arsenal 9 14
11. Wolverhampton 9 13
12. Brentford 9 12
13. Aston Villa 9 10
14. Watford 9 10
15. Crystal Palace 9 9
16. Southampton 9 8
17. Leeds United 9 7
18. Burnley 9 4
19. Newcastle 9 4
20. Norwich City 9 2
Takımlar O P
1. Real Madrid 10 21
2. Sevilla 10 21
3. Real Betis 11 21
4. Real Sociedad 10 21
5. Rayo Vallecano 11 19
6. Osasuna 11 19
7. Atletico Madrid 9 18
8. Athletic Bilbao 10 17
9. Barcelona 10 15
10. Espanyol 11 14
11. Valencia 11 13
12. Mallorca 11 13
13. Villarreal 10 12
14. Celta de Vigo 10 10
15. Elche 11 10
16. Deportivo Alaves 10 9
17. Cádiz 11 8
18. Granada 9 7
19. Levante 10 5
20. Getafe 10 2
banner978
banner916
Günün Karikatürü Tümü
banner928